Marja comerciala este principalul
indicator de apreciere a perfomantei activitatii comerciale a companiei. La acelasi
nivel al veniturilor din vanzari de marfuri, doua companii pot avea marje
comerciale diferite.
Factorii care influenteaza marja
comerciala:
-
comerciali: gama de produse vandute, cantitatea vanduta, preturile de vanzare,
discountu-rile acordate, portofoliu de clienti, costurile de achizitie de la
clienti
-
manageriali: politicile comerciale de produs, de adaos comercial, de pret, de
piata, de client etc
-
contabili: metodele de calculatie a costurilor si de descarcare de gestiune
(FIFO, CMP)
Pentru aprecierea oportunitatii
politicii comerciale promovata de companie, marja comerciala trebuie descompusa
pe produse, pe clienti, pe zone si puncte de desfacere.
Analiza tendintei in timp a ratei
marjei comerciale, precum si compararea acesteia cu cele inregistrate de alte
companii din acelasi sector, constituie elemente de baza in evaluarea performantei
activitatii comerciale a companiei.
Cresterea in timp a ratei marjei
comerciale insotita de o diminuare a veniturilor din vanzari semnifica faptul
ca intreprinderea incearca sa-si mentina ratele promovand o politica de preturi
inalte.
Comentarii
Trimiteți un comentariu